جمعه ۱۴ اردیبهشت ۰۳

اختلال وسواس

۴ بازديد

وسواس چیست؟
وسواس یک فشار فکری برای ادامه فکر یا عملی است که فرد از آن بی منطق است اما قادر به متوقف کردن آن نیست. وسواس می تواند یک ایده ، فکر ، فکر ، احساس یا حرکت تکراری یا مضر باشد که همراه با احساس اجبار و علاقه به مقاومت در برابر آن باشد. بیمار متوجه می شود که رفتار او غیرطبیعی است. روانشناسان ، وسواس را نوعی روان رنجوری شدید می دانند که بیمار را از تعادل روحی و رفتاری باز می دارد و او را در سازگاری با محیط مختل می کند.روانکاوان همچنین وسواس را نوعی غریزه ناخودآگاه و ناخودآگاه معرفی می کنند و آن را حالتی می دانند که در آن یک فکر ، تمایل یا اعتقاد خاص ، که غالباً غلط است ، فرد را به بردگی می کشد و همچنین اراده آزاد. وی را از اراده محروم کرده و بیمار را ملزم می کند که حتی برخلاف میل خود رفتار کند و بیمار گرچه از بیهودگی کار یا افکار خود آگاه است اما نمی تواند از شر آن خلاص شود. قبل از مراجعه به درمان وسواس ، شناختن انواع اختلال وسواس بسیار ضروری است.انواع وسواس   موسسه مشاوره در اصفهان


1. اختلال وسواس اجباری OCD
و این به معنای فکری است که فرد برخلاف میل خود دائماً در ذهنش مشغول است و قادر به خلاص شدن از آن نیست و همیشه سعی می کند به این نتیجه برسد که چنین نتیجه ای هرگز حاصل نخواهد شد. در نتیجه ، هیچ کس نمی تواند تمرکز خود را بر روی مسائل و امور زندگی خود بگذارد. وسواس می تواند شامل حوادث گذشته یا آنچه در حال حاضر در جریان است باشد ، اما هرگز به نتیجه عملی نمی رسد. نمونه هایی از وسواس و افکار مزاحم را می توان به شرح زیر بیان کرد:موسسه مشاوره در اصفهان

افکار در مورد بدن:
در این نوع ، قسمت عمده ای از مشغله ذهنی بیمار با بدن او است. او مرتباً به پزشک مراجعه می کند و در تلاش است داروی جدیدی برای سلامتی خود پیدا کند.

رفتار حال یا گذشته:
به این فکر می کنید که چرا مثلاً در گذشته این کار را انجام داده است؟ حق داشت یا نه؟ یا کاری که او می خواهد انجام دهد درست است یا نه؟ یا تصمیمات او درست است یا غلط؟

نتیجه ادامه دارد و آنها معمولاً "به سختی قادر به جلوگیری از آن هستند" و ممکن است هرگز نتوانند جلوی آن را بگیرند ، بنابراین بیشتر منصرف می شوند.

۲. وسواس عملی
یعنی فشار ذهنی (اجبار) که فرد را مجبور به انجام یا تکرار عملی می کند. شستن مرتب دست ها ، حتی اگر می دانید غیر منطقی است ، نمی تواند جلوی آن را بگیرد. گاهی اوقات یک فرد وسواسی ساعتهای طولانی در دستشویی می ماند. گاهی وسواس به همان اندازه خودکشی و وسواس دیگر خطرناک است.

وسواس عملی خود را به اشکال مختلف نشان می دهد ، مثالها و مواردی که به آنها اشاره می کنیم:

شستشوی مکرر:

این بیماری بیشتر در خانم ها دیده می شود.

رفتار انحرافی:
نمونه آن اجبار به سرقت است و در افرادی که هیچ نیاز مادی ندارند ، مشاهده می شود.

اختلال وسواس فکری عملی:
مثال او در سازماندهی بیش از حد تجهیزات است مرکز مشاوره در اصفهان

شمردن:
مانند شمردن پله ها ، اصرار بر اینکه در این مورد اشتباهی صورت نگیرد.

پیاده روی:
پیاده روی اجباری است. یکی از این طرف به آن طرف می رود و اصرار دارد که تعداد مراحل ثابت و مطابق با قوانین باشد.

4 دسته اصلی اختلال وسواس فکری کودکان عباتنداز:

1- وسواس چک کردن

وسواس چک کردن یک مشکل رایج در مبتلایان به اختلال وسواس فکری است. این نوع وسواس می تواند اشکال مختلفی از بررسی فیزیکی موارد گرفته تا تفکرات ذهنی داشته باشد. غالباً فرآیند بررسی با گذشت زمان به تدریج بدتر می شود و برای بعضی از افراد انجام آن چندین ساعت طول می کشد. رایج ترین اشکال چک کردن عبارتند از:

چک کردن درب ها، چراغ ها، پنجره ها، قفل ها، نگاه کردن به آینه ها، زنگ زدن مداوم به نزدیکان (برای اطمینان از اینکه اتفاق بدی رخ نداده باشد)، چک کردن مداوم شرایط جسمی از طریق آزمایشات مختلف و…

2- وسواس آلودگی

ترس از آلوده بودن یک شی و صدمه یا حتی مرگ یکی از عزیزان در میان مبتلایان به اختلال وسواس فکری نیز رایج است. معمولا اجبار تمیز کردن و شستن با این نوع افکار وسواسی همراه است به گونه ای که بعضی از مبتلایان به دلیل شستن بیش از حد دست ها، به بیماری های پوستی مبتلا می شوند. منابع معمول آلودگی عبارتند از:

فضاهای عمومی و توالت، فضاهای مشترک خانوادگی مانند آشپزخانه، لمس سایر افراد، دست زدن به دستگیره درها، لمس اشیا‘ “قرمز” (مرتبط با خون).

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.