جمعه ۱۴ اردیبهشت ۰۳

خواص سیاهدانه

۳ بازديد

سیاه دانه چیست؟

سیاه دانه یک گیاه است. مردم بیش از 2000 سال از این بذر برای تهیه دارو استفاده کرده اند. در دوران تاریخ، از سیاه دانه برای سردرد ، درد دندان ، احتقان بینی و کرم های روده استفاده می شده است. همچنین از آن برای "چشم صورتی" (ملتحمه) ، آبسه ها و انگل ها استفاده می شود.مروزه ، از سیاه دانه برای معالجه بیماری های دستگاه گوارش از جمله گاز معده، کولیک ، اسهال ، اسهال خونی، یبوست و بواسیر استفاده می شود.

موارد دیگر استفاده از سیاه دانه شامل کاهش فشار خون ، کاهش سطح کلسترول ، معالجه سرطان و تقویت سیستم ایمنی بدن است. 

 

زنان برای جلوگیری از بارداری، شروع قاعدگی و افزایش شیر از سیاه دانه استفاده می کنند.

 

دانه سیاه گاهی اوقات در ترکیب با سیستئین ، ویتامین E و زعفران برای کاهش عوارض داروی شیمی درمانی به نام سیس پلاتین استفاده می شود.

 

برخی از افراد برای درد مفاصل (روماتیسم) ، سردرد و برخی شرایط پوستی سیاه دانه را مستقیماً روی پوست می گذارند.

 

در غذاها از دانه سیاه به عنوان طعم دهنده یا ادویه استفاده می شود.

آسم :

تحقیقات نشان می دهد که مصرف عصاره سیاه دانه باعث بهبود سرفه ، خس خس و عملکرد ریه در افراد مبتلا به آسم می شود. با این حال ، سیاه دانه ممکن است به اندازه داروهای تئوفیلین یا سالبوتامول مؤثر نباشد.

 

تب یونجه (رینیت آلرژیک) :

تحقیقات اولیه حاکی از آن است که مصرف خوراکی یک محصول خاص حاوی روغن سیاه دانه، ویتامین E ، بتاکاروتن و بیوتین ممکن است علائم آلرژی را در افراد مبتلا به تب یونجه بهبود بخشد .

 

پوست خارش دار و ملتهب(اگزما) :

تحقیقات اولیه حاکی از آن است که مصرف یک محصول خاص حاوی روغن دانه سیاه ، ویتامین E ، بتاکاروتن و بیوتین (Immerfit توسط Phyt-Immun) از طریق دهان ممکن است علائم را در افراد دارای خارش و ملتهب بهبود بخشد. اما به نظر نمی رسد که استفاده از 15٪ پماد روغن سیاه دانه به مدت 4 هفته روی پوست و خارش یا شدت بیماری در بیماران مشابه بهبود یابد.

 

تشنج (صرع) :

تحقیقات اولیه حاکی از آن است که مصرف خوراکی عصاره سیاه دانه به مدت 4 هفته ممکن است باعث کاهش تعداد تشنج در کودکان مبتلا به صرع شود.

 

فشار خون بالا:

تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف عصاره سیاه دانه دو بار در روز به مدت 8 هفته ممکن است اندکی فشار خون را در برخی افراد بهبود بخشد.

 

سندرم متابولیک:

تحقیقات اولیه حاکی از آن است که مصرف سیاه دانه دو بار در روز به مدت 6 هفته می تواند کلسترول کل ، لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و چربی خون را در افراد مبتلا به سندرم متابولیک کاهش دهد .

 

تسکین علائم مربوط به ترک اعتیاد: 

تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف سیاه دانه سه بار در روز به مدت 12 روز ممکن است علائم ترک مواد افیونی را کاهش دهد.

بی اختیاری ادرار: 

پوسته تخم مرغ را پس از شستن کامل ، با حرارت مقداری تفت دهید و با مقداری سیاه دانه مخلوط کرده و بکوبید تا کاملا نرم شود. یک قاشق چایخوری از این مخلوط را در یک لیوان شیر ریخته و آن را به هم بزنید و صبح و شب، به مدت یک هفته میل کنید.

خواص درمانی سیاهدانه و عسل:

درمان درد و ناراحتی های کلیوی : یک فنجان سیاهدانه را در یک لیتر آب به مدت پنج دقیقه روی حرارت ملایم بجوشانید . سپس آن را صاف کرده و با یک فنجان عسل شیرین کنید و به مدت یک هفته ، هر روز صبح ناشتا یک فنجان از آن را میل کنید . این نوشیدنی را می توانید تا چند روز در یخچال نگه داری کنید .

خواص روغن سیاه دانه (از نظر علمی)

1-کاهش وزن

تحقیقات انجام شده حاکی از آن است مکمل های خوراکی حاوی روغن سیاه دانه موجب کاهش توده بدنی میشود و به کاهش وزن و در نهایت لاغری کمک میکند. در واقع روغن سیاه دانه با کاهش اشتها، کاهش کلسترول و کاهش سطح گلوکز موجب کاهش وزن میشود.

2-حفظ سلامت پوست

  • خاصیت تسکین دهنده روغن سیاه دانه می تواند به کاهش منافذ مسدود شده و روغن را کنترل کند. به همین دلیل ، برخی از افراد مبتلا به شکستگی از روغن سیاه دانه برای پوست مشکل استفاده می کنند.
  • این روغن با ویتامین های A ،B و C به مقدار کافی ، به پوست در حفظ رطوبت کمک می کند. این می تواند از قابلیت ارتجاعی سالم پشتیبانی کند و همچنین مقدار زیادی اسیدهای چرب می تواند به بهبود ظاهر خطوط ریز و چین و چروک کمک کند.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.